De prijs van aandelen kan nogal verschillen. Voor ongeveer € 1,75 ben je de trotse eigenaar van een aandeel Air France-KLM. Een aandeel KPN heb je voor € 3,20 en als je dan ook nog Aegon erbij koopt, heb je er drie voor een tientje.
Aan de andere kant vinden we Adyen, waar je voor een enkel aandeel € 1.350 moet neertellen.
Wat een enorme verschillen. Waar komen die vandaan?
Met echte waarde heeft het in ieder geval niet veel te maken. De koers van een aandeel is niets anders dan de waarde van de hele onderneming, gedeeld door het aantal aandelen dat er zijn. Een bedrijf kan heel veel aandelen uitgeven voor een paar euro per stuk, of weinig, en dan krijg je een koers als van Adyen, of van het Franse LVMH (bijna € 800 per stuk. LVMH ken je van Louis Vuitton, Moët & Chandon, Christian Dior en Bulgari – niet alleen hun aandelen zijn duur).
De meeste aandelen hebben een koers van tussen de € 20 en € 100. De verklaring daarvoor is psychologisch. Dat blijken de meeste beleggers namelijk een ‘goede’ koers te vinden. Bij een aandeel dat € 1 of € 2 kost, denken ze: dat is veel te goedkoop, dat kan nooit wat zijn. Het slaat nergens op, zo denken ze wel.
Andersom blijken beleggers wel 100 aandelen voor € 20 te kopen, maar 4 aandelen voor € 500? Dat doen ze dan weer niet.
Hier vinden we wel een praktische reden voor het koersniveau: hoe meer er gehandeld wordt in een aandeel, hoe beter. Dus het is logisch wanneer een aandeel geprijsd is op een niveau waarop veel mensen willen handelen.
Het komt zelfs wel voor dat als een bedrijf er iets aan wil doen als ze vinden dat de koers van hun aandeel ‘te hoog’ is geworden. Apple gaf zijn aandeelhouders in 2020 voor ieder aandeel dat toen op ongeveer $ 500 stond, vier nieuwe aandelen van $ 125. Dat noemen we een stock split.
Zegt de hoogte van de koers verder nog iets? Nou, … nee. Hooguit is het van LVMH misschien wel een slimme marketingtruc: met een prijs van € 800 lijken hun aandelen net zo exclusief als hun handtasjes en hun champagne.