Revlon vergeet Nikkie Tutorials...
Gisteren, woensdag 15 juni 2022 heeft Revlon uitstel van betaling aangevraagd. Deels veroorzaakt door de enorme schuldenlast maar vooral ook door het niet meegaan met de moderne manier van marketing. Social media, online shopping en influencers die je spullen aanbevelen – daar had het bedrijf zich niet op gericht.
Influencers zoals Nikkie Tutorials en de Kardashians oefenen tegenwoordig enorme invloed uit op hoe we cosmetica producten beoordelen en aanschaffen. Het tijdperk dat we een populaire zangeres producten laten aanprijzen via ouderwetse kanalen werkt niet meer. Je zie meteen een gat ontstaan tussen de ‘oude trouwe’ klanten en de jongere generatie die leeft in zijn mobiele wereld.
Zo heeft ook Revlon de boot gemist. Dit gekoppeld met de enorme schuldenlast heeft het bedrijf genoopt uitstel van betaling aan te vragen, op weg naar een faillissement. Het bestuur van het bedrijf heeft ongetwijfeld de boodschap in de komische film “what women want” nooit begrepen. Vrouwen zijn enorme influencers, vooral in hun lokale, mobiele communities.
Vrouwen hebben daarmee enorme macht op groepsgedrag en persoonlijke uitgaven – en ze creëren in no time trends in fashion en cosmetica. In het kader daarvan is het interessant ‘female indices’ te lanceren, samengesteld uit aandelen die aansluiten op de invloedsfeer van de vrouw. Ze heeft enorme invloed op alles rondom cosmetica, mode, muziek, voedsel, snoep, drank, way of life en ga maar door.
Veel bedrijven zijn nog immer ouderwets en realiseren zich onvoldoende wat de vrouw en social media voor de wereld betekenen. Zo zou je ook een bad index kunnen samenstellen van die bedrijven die daar niet op inspelen. Een social / female score card. Net zoals er scorekaarten zijn voor kredietwaardigheid van bedrijven en hun inspanning op het gebied van milieu, sociale gelijkheid beleid, ESG genaamd in vaktermen.